کمبود سنگ آهن برای تولید فولاد

10 مهر 1398 15:45

در این مقاله به بررسی قیمت سنگ آهن و جدابیت صادرات آن پرداخته ایم . این صادرات شاید باعث بروز اختلالاتی در بازار گردد که این موضوع با نرخ گذاری دستوری از سوی دولت نتایج مورد انتظاری نداده است و نخواهد داد

کمبود سنگ آهن برای تولید فولاد

کمبود سنگ آهن برای تولید فولاد

با توجه به این که کشور ایران از نظر منابع سنگ آهن و استخراج آن جزء غنی ترین کشورهای جهان است، خبر کمبود سنگ آهن برای تولید فولاد در ایران شاید برای بسیاری غیرقابل باور باشد. بر اساس آمارهای ارائه شده در در سال 97 بیشتر از 85 میلیون تن سنگ آهن در ایران استخراج شده است و از این میزان 8.8 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی که ارزش آن چیز در حدود 258 میلیون دلار ، 5.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن به ارزش 380 میلیون دلار و همینطور 2.8 میلیون تن گندله به ارزش 2.1 میلیون دلار از ایران به دیگر کشورهای جهان به خصوص چین صادر شده است.

کشور ایران از نظر ذخایر سنگ آهن نیز شرایط بسیار خوبی دارد. در این خصوص رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران، بهرام شکوری گفت: با توجه به منابع موجود و با فرض عدم اکتشاف معادن جدید، تا 19 سال بعد از سال 1404 نیز سنگ‌آهن در کشور وجود خواهد داشت و اگر در کنار آن واردات نیز صورت گیرد، این زمان به 32 سال خواهد رسید، پس فرض کمبود سنگ‌آهن در کشور فرض درستی نیست.

با همه این تفاسیر مدیران فولاد کشور معتقدند سنگ آهن کافی برای تولید فولاد وجود ندارد. در این باره منصور یزدی اظهار داشت:  مشکل اصلی ما فعلاً در تأمین مواد اولیه است و سنگ‌آهن و کنستانتره در حال صادر است و امیدواریم برنامه‌ریزی‌های که وزارت صمت برای کنترل آن انجام داده عملی شود و ما هم مایل هستیم که مواد اولیه تبدیل به محصول و سپس صادر شود.

کارشناسان فولاد معتقدند صادرات سنگ آهن و مجوز دولت به معدن داران برای صادرات باعث شده این بخش مهم از زنجیره تولید تمایلی برای فروش به بازارهای داخلی نداشته باشد و فقط به دنبال صادرات و کسب درآمد بیشتر از این راه باشد.

آمارهای ارائه شده نیز خبر از درستی این امر دارد و نشان می دهد که در چندین ماه اخیر حجم صادرات سنگ آهن افزایش یافته است. این اعتراضات سبب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با قراردادن تعرفه 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن، سعی کند به نوعی صادرات این محصول را تحت کنترل داشته باشد. که البته بلافاصله موجب اعتراض فعالان معدنی شد.

در مدت یک سال اخیر، دخالت های مستقیم در بازار فولاد، قیمت گذاری های دستوری و صادر نمودن بخش نامه های متعدد برای تنظیم بازار باعث شد قیمت شمش و دیگر محصولات فولادی با عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد و قیمت فولاد در بورس کالا سرکوب شد.

این سیاست دولت موجب ایجاد شکاف عمده قیمت ها بین فولاد داخلی و فولاد صادراتی شد. همین امر موجب تمایل بیشتر معدن داران به صادرات گردید.

بنابراین دولت باید دخالت ها ی خود را در بازار فولاد کم کند و با روش های قیمت گذاری واقعی و همینطور  بازگرداندن کارایی بورس کالا مشکلات فعلی تولیدکنندگان بالادست و پایین دست را مرتفع کرده و موجب ثبات مجدد در زنجیره تولید فولاد شود.

 

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر