تسمه آهنی چیست

24 فروردین 1398 12:16 آخرین ویرایش : 1 آبان 1398

تسمه آهنی چیست ؟ در این بحث به معرفی انواع تسمه های آهنی شامل تسمه نوردی ، تسمه ماشینکاری و تسمه ترانس میپردازیم و روش تولید آنها را مختصراً توضیح میدهیم.

تسمه آهنی چیست تسمه آهنی تسمه نوردی تولید تسمه نوردی تسمه فولادی


تسمه آهنی چیست

اصولا در بازار آهن آلات به پروفیل هایی که دارای مقطع مستطیل شکلی که ضخامت مقطع فولادی اختلاف قابل توجهی با عرض آن دارد تسمه گفته میشود.

انواع تسمه های فولادی:

تسمه های آهنی موجود در بازار از لحاظ دسته بندی تولید به سه دسته تقسیم میشوند:

1-    تسمه فابریک

2-    تسمه ماشینکاری

3-    تسمه نوردی

4-    تسمه ترانس

در ادامه در مورد هر یک از این محصولات توضیح مختصری میدهیم و با توجه به اینکه زمینه فعالیت تجارت آهن محصولات نوردی است در بحث تسمه نوردی کمی جزئی تر بحث میکنیم:

-        تسمه فابریک:

این محصول یک پروفیل فولادی میباشد که در کارخانه با بهره گیری از روش نورد گرم و با استفاده از مواد اولیه بیلت(شمش) فولادی پس از حرارت دهی در کوره نورد و رسیدن به دمای مشخصی وارد پروسه نورد میشود و آهن خمیری شکل با عبور از دروازه های معینی در انتهای کار به شکل یک مقطع مستطیل شکل در می آید.

-        تسمه ماشینکاری :

این محصول یک روش دیگر تولید مقطع مستطیل شکل است.بدین صورت که با استفاده از  گیوتین (قیچی برش آهن) یک برگ ورق فولادی موجود را به عرض های مورد نظر برش میدهند . از اینرو محصول نهایی هم دارای یک مقطع مسطیل شکل است که ضخامت آن ، ضخامت ورق مادر و عرض آن هم همان عرض های برش خورده است . به این محصول بر اساس بهره گیری از ابزار آلات و ماشین آلات برش و صاف کن که در پروسه تولید استفاده می­گردد ، تسمه ماشین کاری اطلاق میگردد . اگر قصد دارید در مورد تسمه های  ماشینکاری بیشتر بدانید میتوانید مقاله «همه چیز در مورد تسمه ماشینکاری» را مطالعه نمایید.

   -     تسمه ترانس:

در صنایع گوناگون به خصوص صنایعی که از مصالحی با دقت بالا مصرف دارند بیشتر از تسمه های آهنی ترانس شده استفاده میکنند . انواع دیگر تسمه مانند تسمه ماشینکاری و یا تسمه نوردی به عنوان ماده اولیه تسمه ترانس هستند . بدین ترتیب که ماده اولیه در یک پروسه ماشینکاری از قالب های مورد نظری که از قبل موجود است و یا برای ابعاد مورد نیاز طراحی گردید عبور داده میشود و به سایز مناسب می رسند این ابعاد با دقتهایی نظیر دهم میلیمتر میباشد . جنس قالبها به دلیل مقاومت مناسب در برابر آهن از تنگستن در نظر گرفته میشود. تا مقاومت لازم را در برابر آن جهت اصلاح ابعاد داشته باشد

-        تسمه نوردی :

تسمه نوردی هم یک مقطع طویل فولادی مستطیل شکل است . تسمه نوردی بر اساس روش تولید دقیقاً شبیه تسمه فابریک است اما در تفاوت تسمه نوردی با نوع دیگر میتوان گفت : غیر از اینکه تسمه های نوردی عمدتاً در صنایع کوچکتر تولید میگردد ، در تولید تسمه های نوردی عموماً از شمش به عنوان ماده اولیه استفاده نمی شود و به جای آن از مواد اولیه دیگری استفاده میشود این مواد اولیه بر اساس سیاست تولید کننده انتخاب میشود. که قصد دارد محصول با کیفیت تری تولید کند و بازار مناسبی برای ارائه محصول داشته باشد و یا اینکه با سیاست ارزان تر تمام کردن محصول خود بازاری برای خود ایجاد نماید .

بهترین مواد اولیه جهت تولید تسمه های نوردی عبارت است از : برش ورقهای فولادی ST-37  (فولاد نرمه ساختمانی) و یا استفاده از مواد اولیه میان خطی تولید بیلت (شمش) است که به ابعاد مناسب جهت قرارگیری در پروسه تولید برش داده میشود و در پروسه نورد قرار میگیرد.

 با توجه به اینکه برای تولید تسمه نوردی این مواد اولیه قیمت بالاتری نسبت به سایر مواد دارند ، تسمه نوردی تولید شده بر پایه این مواد اولیه از قیمت بالاتری برخوردار است. از سوی دیگر برخی دیگر از تولیدکنندگان با استفاده از مواد اولیه نا مرغوب مثل میلگردهای AIII  و ... اقدام به تولید این محصولات می کنند که این انواع محصول به دلیل استفاده از مواد اولیه پرکربن از سختی بسیار بالایی برخوردار هستند. با توجه به این که استفاده از مواد اولیه نامرغوب باعث کاهش قیمت تمام شده  برای تسمه نوردی میگردد لذا شاید شائبه گران فروشی در ذهن خریدار برای دیگر محصولاتی که از مواد اولیه مناسب در پروسه تولید استفاده کرده اند ایجاد گردد.اما اینکه به صرف پایین بودن از یک تسمه نوردی استفاده شود که کیفیت مطلوبی نداشته باشد میتواند عوارض و مشکلاتی ایجاد کند که باعث لطمات و صدمات پر هزینه ای گردد که در زیر به بعضی از آنها اشاره میکنیم:

1-    عدم جوش پذیری مناسب تسمه در استفاده از آن .

2-    عدم کارایی مناسب در زمان استفاده از تسمه مثل خمکاری و ...

3-    آسیب جدی به ماشین آلات و ابزار آلات در هنگام تولید محصول نهایی که از تسمه نوردی به عنوان ماده اولیه استفاده میشود .

لذا با انتخاب درست محصول میتوان در بلند مدت با افزایش بهره وری و افزایش کیفیت محصولاتی که از تسمه نوردی به عنوان ماده اولیه استفاده میشود ، هزینه های دیگر تولید را کاهش داد.


فروش تسمه نوردی خرید ستمه نوردی قیمت روز تسمه نوردی


مجموعه تجارت آهن با انتخاب درست تولید کنندگان سعی دارد تا بهترین های محصولات نوردی را با پایین ترین قیمت در اختیار مشتریان عزیز قرار دهد.

ارایه لیست قیمت تسمه  به صورت روزانه در سایت تجارت آهن

 

 

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر