ورق پانچ

29 مهر 1398 11:32 آخرین ویرایش : 29 مهر 1398

دراین مطلب درمورد ورق پانچ بحث نموده ایم .انواع ورق پانج وزن ورق کاربرد ورق اندازه ورق و...برای آشنایی بیشتر با انواع ورق های پانچ این مطلب را بخوانید ...

 ورق پانچ وزن ورق  پانچ کاربرد ورق پانچ
       

 ورق پانچ شده چیست ؟        

       

ورق پانچ شده، حاصل عملیات پانچ بر روی یک شیت یا صفحه فلزی است. در فرایند ساخت ورق پانچ شده، یک ورق فلزی معمولی زیر پرس مخصوص پانچ قرار میگیرد ، و این پانچ به صفحه فشار وارد میکند، حفره هایی در ورق ایجاد میشود و قطعات ضایعات آن از ورق جدا میشود. این قطعات اضافی حاصل از پانچ ورق بعد ها بازیافت و دوباره مورد استفاده قرار گیرد . مواد اولیه ی استفاده شده برای ساخت ورق پانچ ، ممکن است ورق گالوانیزه سفید، ورق روغنی نورد سرد، ورق سیاه نورد گرم، ورق آلومینیوم ویا استیل باشد. همچنین ورق پانچ شده در ضخامت های گوناگونی تولید و عرضه میشود و هریک از انواع آن کاربرد خاصی دارد. پايه اين نوع کالا همان ورق ساده فولادی است . که ابعاد طولی و عرضی متفاوت؛ و ضخامت هاي مختلفی دارد. که به صورت پانچ (سوراخ) شده و يا به صورت شبکه شبکه ديده مي شود . در یک برگ (شیت)در سایز 2*1متر به فاصله 2/5 سانت از دور ورق فاقد سوراخ و پانچ میباشد .       

انواع ورق پانچ :  

ورق هاي پانچ را مي توان از ورق هاي روغني ، ورق گالوانيزه ،ورق آلومينيوم ،ورق سياه ،ورق استيل، ورق رنگي ورق مسي ، ورق کامپوزيت و . همانطور که از اسم آن مشخص است پایه این نوع کالا همان ورق عمومی است . که ابعاد طولی و عرضی متفاوت؛ و ضخامت های مختلف دارد . که پانچ (سوراخ) شده و یا به صورت شبکه شبکه دیده می شود .    

  •   ورق پانچ گالوانیزه سفید         

در این نوع ورق پانچ ورق مادر از ورق گالوانیزه سفید استفاده میشود که میتواند از ورق های موجود در بازار با ابعاد مختلف و ضخامت های مورد نظر خریدار تولید گردد . 

  •  ورق پانچ نورد سرد(روغنی)        

این نوع ورق پانچ با انتخاب ورق مادر از ورق روغنی تولید میشود که عموما ابعاد آن 2*1 و ضخامت آن مطابق سفارش و از ضخامت های موجود در بازار انتخاب میگردد .  

  •   ورق پانچ نورد گرم (سیاه )        

ورق پانچ نورد گرم با استفاده از ورق سیاه معمولی موجود در بازار و با انجام پروسه پرس برروی ورق اصلی تولید میشود .این نوع ورق با ضخامت های از 1/8تا 10 میلی متر در بازار موجود میباشد .

   

  ابعاد ورق پانچ   

ورق هاي پانچ به صورت کلی در سايز ۱*۲ متر توليد مي شوند ولی با بررسی درخواست مشتری می توان آن ها را در ساير ابعادها نيز توليد و عرضه کرد .    

ضخامت ورق پانچ    

ضخامت ورق پانچ باتوجه به اینکه ورق ماد از چه ورقی انتخاب میگردد متفاوت است که این موضوع بستگی به انتخاب نوع ورق اصلی دارد که دارای چه ضخامتی است ولی به صور ت کلی در مورد ورق های پانچ سیاه این صخامت از 1/8 تا 10 میلی متر در بازار موجود است . 

   سوراخ ها :

سوراخ ها در ورق های پانچ میتواند با اشکال مختلفی مثل دایره ،مربع، ستاره ویا لوزی انتخاب شود .که این بستگی به قالب های کارخانه سازنده دارد .

فاصله سوراخ ها همچنین قابل تنظیم بوده که باتوجه به ضخامت ورق ومصالح ورق مادر و در صورت اجرایی بودن توسط مشتری انتخاب گردد.ولی عموما ورق های پانچ موجود در بازار به صورت سوراخ های دایرویبا فواصل مرکز به مرکز 11 میلی متر و قطر 6 میلی متر در بازار موجود است.  

 کاربرد ور ق های پانچ    

  معماری             

ورق های فلزی در معماری در ساخت سقف، سایه بان، پوشش ستون ها، حفاظ کشی ها، مصارف دکوراتیو به کار میرود. از این نوع ورق در ساخت پانل های آکوستیک، محافظ های لوله ، دیواره وسقف آسانسور، درب پارکینگ ها و انبار ها، روکش تهویه و هواکش ساختمان ها و.....

 صنایع مختلف             

ساخت محوظه نگه داری لانه های زنبوری ، استفاده به عنوان الک یا سرند در ماشین آلات خشک کن حبوبات ، قالب بندی پنیرو...

صنایع خودرو سازی               

ورق پانچ در ساخت قطعاتی مانند: فیلتر هوا، گریل های رادیاتور، شبکه تهویه و......

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر