همه چیز در مورد تسمه ماشینکاری

1 مرداد 1398 15:0 آخرین ویرایش : 8 مرداد 1398

در این مقاله تسمه آهنی ماشینکاری شده را مورد بحث قرار داده ایم . نامگذاری نحوه تولید و کلیه مشخصاتی که باید در مورد تسمه آهنی ماشینکاری را در این مقاله با شما به اشتراک می گذاریم. ادامه مطلب را بخوانید...

تسمه آهنی ماشینکاری شده اصفهان

تسمه ماشینکاری:

تولید ورق های فولادی در کارخانه های تولید فولاد چه در داخل و چه در خارج از کشور محصولات فولادی خود را به گونه ای عرضه میکنند تا صنایع پایین دستی این کارخانجات بتوانند به صورت عام از محصولات ارائه شده استفاده کنند. ورقهای تولیدی در کارخانجات عمدتاٌ به صورت ورقهایی (Sheet) با ابعاد 1.5*6.0 و 2.0*6.0 و1.25*6.0 در مقیاس متر می باشد. البته در بعضی از سایزها ، کارخانجاتی هستند که ورق خود را با طول 12 متر به بازار روانه میکنند.
 هر یک از صنایعی که از فولاد به عنوان مواد اولیه استفاده میکنند بسته به نوع مصرف و محصول تولیدی خود ، ورقهای آهنی را به اندازه مورد نظر و دلخواه خود تبدیل کرده تا در خطوط تولید محصول مصرفی خودشان به مصرف برسانند. فولاد در صنایع مختلف کاربری های متنوعی دارد  پس صنایع مختلف از این ورقها در قالب تسمه هایی با ضخامت وهمچنین عرضهای متنوعی استفاده میشود.از صنایعی مثل تولید سازه های فلزی که از تسمه های عریض استفاده میکنند تا ساخت دربهای آکاردئونی که از حداقل عرض تسمه فلزی بهره میگیرند. پس هر یک از آنها از سایز تسمه  آهنی موردنظر خود را بهره میگیرند. پس  فولاد مورد نظر با توجه به اینکه در کجا و چه کاربردی دارد به اندازه دلخواه در آمده و در عرض و ضخامتهای متنوع به بازار مصرف فولاد ارائه میشود. 

یکی از این محصولات فولادی که بسیار در صنعت مورد مصرف قرار میگیرد انواع تسمه های آهنی است. در مورد تسمه و انواع آن میتوانید در مقاله انواع تسمه آهنی اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید . در آن مقاله در مورد انواع مختلف تسمه توضیح داده ایم . اما در این مطلب به تفضیل به تسمه ماشینکاری خواهیم پرداخت تا اطلاعات جامعی به خوانندگان محترم ارائه کنیم.

تسمه آهنی ماشینکاری شده چیست؟

تسمه آهنی

تسمه آهنی در حقیقت یک مقطع فولادی است که شکل این مقطع فولادی به صورت مستطیل است. عرض تسمه برابر طول (ضلع بزرگتر) آن مستطیل میباشد و ضخامت تسمه برابر عرض آن مستطیل است  این تعریف کلی تسمه آهنی است . 

و اما تسمه ماشین کاری شده چیست؟ همانطور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم ، تولیدات کارخانجات بزرگ فولاد در سایزها و ابعاد خاصی است که شاید هر یک از مصرف کنندگان این محصولات قادر به تغییر آن ابعاد به سایز دلخواه خود نباشند لذا این محصولات را به صورت فرآوری شده تهیه میکنند بدین معنی که واحدهای صنعتی وجود دارند که به صورت تخصصی هریک از ضخامتها را با تکنیک مشخص و مربوط به خودش مطابق درخواست بازار به صورت تغییریافته به سایز دلخواه برای مشتریان خود تهیه و تولید میکنند. وقتی یک ورق فولادی یزرگ با ابعاد گفته شده (یک شیت کامل) بنا به کاربرد آن در عرض های مشخصی بریده شود و به تسمه هایی آهنی تبدیل گردد به آن تسمه، تسمه آهنی ماشینکاری شده میگویند. تسمه ماشینکاری شده به این دلیل به این محصول اطلاق میشود که این محصول در فرآیند تولیدش نه تنها تحت عملیات برش قرار میگیرد ، بلکه برای اینکه تسمه بریده شده به کالایی مناسب مصرف تبدیل شود، نیاز به طی فرآیندهای دیگری نیز هست که بنا به استفاده از ماشین آلات و ابزارلازم که دراین پروسه به کار گرفته میشود ، به این تسمه، تسمه ماشینکاری شده میگویند

تسمه آهنی ماشینکاری شده اصفهان:

همانطور که میدانیم شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگترین وکارخانجات فولاد در خاورمیانه است که کیفیت محصولات آن قابل رقابت با محصولات خارجی و حتی اروپایی است. به همین دلیل عمدتاً واحدهایی که تسمه آهنی ماشینکاری شده تولید میکنند براساس نیاز بازار وهمچنین کیفیت بسیار مطلوب محصولات ذوب آهن اصفهان از ورقهای تولیدی این کارخانه بزرگ فولاد کشورمان استفاده میکنند لذا به همین دلیل این به این محصول در بازار به تسمه ماشینکاری شده اصفهان و یا تسمه آهنی ماشینکاری اصفهان هم گفته میشود.

تولید تسمه ماشین کاری:

در این قسمت سعی داریم مراحل تولید تسمه ماشینکاری شده را از ابتدا توضیح دهیم روند تولید تسمه آهنی ماشینکاری در صنایع تبدیلی یعنی واحدهای نه چندان بزرگی که از ورقهای فولادی، تسمه تولید می کنند را میتوان در دوبخش برش و ماشینکاری خلاصه کرد ولی در اینجا منطبق بر عملیات فیزیکی کلیه مراحل تولید تسمه ماشینکاری را شرح میدهم که به صورت خلاصه به این مراحل اشاره کرده و سپس هر یک را جداگانه توضیح میدهیم.

مراحل تولید:

  1. برشکاری ورق مادر
  2. اطوکشی تسمه ها
  3. ماشینکاری تسمه ها
با اشاره به هریک از مراحل تولید هریک را به صورت جداگانه مورد بحث قرار میدهیم:

مرحله اول تولید تسمه ماشینکاری: برش ورق

ورقهای فولادی پس از تخلیه در کارخانه در انتظار برش قرار میگیرند. با توجه به اینکه مصرف تسمه های ماشینکاری شده در مواردی به برده میشوند که عموماً دقت بالا و تلرانسهای ابعادی سخت گیرانه تری دارند لذا تولید این محصولات نیز مستلزم دقت و رعایت تلرانس ها میباشد. از این رو برش با اسفاده از دستگاه گیوتن ورق بر انجام گرفته که با توجه به دستور تولید قرار دستگاه برای عرض تسمه مورد نیاز تنظیم میگردد و سپس برش ها بر روی شیت ورق مربوطه انجام میشود. این کار علاوه بر دقت فراوان در زمان تنظیم نیازمند تجربه و صبر و حوصله بسیار در پرسنل برشکار است تا تسمه ماشینکاری شده نهایتاً از کیفیت بالایی برخوردار گردد. بر اساس سفارش و وزن مورد نیاز برش ها انجام میشود و ورق بر اساس ابعاد مورد نظر برش خورده و در قسمت پشت گیوتین دپو میگردد. در این مرحله عملیات برشکاری به پایان رسیده است و تسمه ها از خط برش خارج میشوند و وارد مرحله ماشینکاری میشوند

مرحله دوم تولید تسمه ماشینکاری: اطو کشی (Ironing)

با توجه به اینکه تسمه های برش خرده از یک ورق مادر برش خورده اند در زمان برش دچار خم شدگی حول محور طولی خود هستند به این معنی که ورق ها به شکل یک قطاعی از یک دایره بسیار بزرگ در می آیند به این اشکال که در پروسه تولید ورق پیش می آید، اصطلاحاً «شمشیری شدن» میگویند چرا که تسمه بریده شده در کل طول خود دارای یک خمیدگی می باشد. جهت مرتفع کردن این اشکال از انجام نورد سرد بر روی ورق برش خورده انجام میشود . بدین ترتیب با غلتکهایی که تعبیه شده است ورق به صورت تخت وارد دستگاه شده و پس از طی شدن طول ورق از غلتکها خمش بوجود آمده در طول تسمه برطرف شده و تسمه از لحاظ خمیدگی کاملاً صاف شده و به صورت شمش درمی آید. و اشکال شمشیری شدن کاملاً برطرف میگردد و درحقیقت کل تسمه از قطعه ای خمیده به صورت یک خط صاف در می آید.

مرحله سوم تولید تسمه ماشینکاری : ماشینکاری نهایی

با توجه به اینکه ضخامت ورقی که به زیر گیوتین میرود و با توجه به شکل تیغه ها اشکال دیگری همزمان با شمشیری شدن پیش می آید و آن هم پیچیدگی تسمه به حول محور طولی است. این پیچیدگی اصطلاحاً «شکلات پیچ» نامیده میشود. بدین ترتیب ورق شبیه به روکش شکلات که به دور آن پیچیده است، دچار تابیدگی شده است. این بار جهت برطرف کردن این اشکال بازهم با استفاده از عملیات نورد سرد و به کمک غلتکهایی ورق را در جهت سخت آن وارد کرده تا تابیدگی آن بر طرف شود. این اشکال با افزایش عرض تسمه ماشینکاری کاهش کمتر رخ مینمایاند بدین معنی که در عرض های کمتر بیشتر دچار این عارضه میشود البته باید گفت که نسبت ضخامت به عرض تسمه هم در این مطلب تاثیر دارد.

پس از مراحل فوق با تسمه های نهایی در بسته بندی مناسب بر اساس وزن و تعداد سفارش آماده شده و پس از عملیات توزین به مشتری تحویل میگردد.

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر