پیش بینی بازار فولاد در 6 ماهه دوم 98

27 شهریور 1398 12:21

در این مقاله پیش بینی بازار فولاد را در شش ماهه دوم سال 1398 مورد بررسی قرارداده ایم . این موضوع را از زبان دو تن کارشناسان بازار فولاد مورد بررسی قرار داده ایم. ما هم آرزوی سالی پر بار برای این صنعت مادر در کشور عزیزمان هستیم.

پیش بینی  بازار فولاد در 6 ماهه دوم 98 در بخش اخبار تجارت آهن  قیمت روز میلگرد

کارشناسان پس از بررسی وضعیت شش ماه نخست سال  ۱۳۹۸ ، بازار فولاد را در نیمه دوم امسال دارای ثبات پیش بینی نمودند. ایشان بر این باورند که نیمه ی دوم امسال تفاوت چشمگیری در بازار فولاد نسبت به نیمه ی نخست مشاهده نمیگردد.

در این خصوص کارشناس سارا اصغری بیان داشت:نیمه نخست سال رو به اتمام است و با پایان فصل تابستان به‌نظر نمی‌رسد که فولادسازان بازار داغی را پشت‌سر گذاشته باشند. گزارشات حاکی است که ، بازار فولاد ایران در ۶ ماه نخست در ثبات نسبی به سر برده است و تاحدودی نیز عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است و نظر به تامین نیاز داخلی گمان میرود که، تولیدکنندگان برای دپو نشدن تولیدات خود به سمت صادرات محصولاتشان پیش روند.

مجید رضاپور، کارشناس فولاد بیان نمود: در زمینه صادرات فولاد در ۳ ماه نخست سال صادرات خوبی انجام شد، اما در ۳ ماه دوم سال، روند صادرات با کندی روبه‌رو شد. البته این روند کند به دلیل اجرای آیین‌نامه‌ دولتی بود که عرضه در بورس کالا را شرط صادرات برای فولادسازان قرار دارد. هرچند این اواخر این قانون نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدیل شد. رضاپور همچنین اظهار داشت: موضوع دیگر تحریم فولاد از سوی امریکا بود که در نیمه نخست امسال با عنوان تحریم فلزات ایران تشدید شد. البته در زمینه تحریم‌ها مشکل انتقال و جابه‌جایی پول نیز وجود دارد و این موضوع صادرات ایران به کشورهای شرق آسیا مانند تایوان، تایلند یا حتی چین که به آنها اسلب صادر می‌شد را کمتر از گذشته کرده است. وی همچنین با اشاره به شرایط بازار در نیمه دوم سال عنوان نمود : در ۶ ماه دوم سال وضعیت صادرات سختگیرانه‌تر از نیمه نخست سال خواهد بود؛ چراکه یکی از راهکارهای صادراتی مطرح‌شده، موضوع تهاتر بوده که کشورهای هدف صادراتی چندان تمایلی به تهاتر نشان نداده‌اند.

این کارشناس همچنین بیان داشت:البته با رفتن جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ممکن است نرخ دلار به زیر ۱۱هزار تومان نیز کاهش پیدا کند که در این صورت سبب کاهش جذابیت‌های صادراتی می‌شود و به همین روال صادرات فولادسازان نیز دچار افت خواهد شد. برای نمونه اگر میلگرد با نرخ تنی ۱۹۰دلار صادر ‌شود، برگشت ارز آن با دلار ۱۰هزار تومانی متفاوت از ۱۲ارز هزار تومانی خواهد بود. البته دلار زیر ۱۰هزارتومان سبب ضرر نیز خواهد بود. وی همچنان بیان داشت: مسئولان معتقدند، نرخ واقعی دلار زیر ۱۰هزار تومان است. در کل اگر نرخ به زیر ۱۱هزار تومان برسد، صادرات دیگر جذابیت‌های قبل را نخواهد داشت.

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر