همسایگان بهترین مقصد صادرات

30 شهریور 1398 17:13 آخرین ویرایش : 30 شهریور 1398

در این موضوع سعی کرده ایم تا به بررسی موضوع صادرات فولاد و محصولات آهنی بپردازیم و تاثیرات تحریم ها و راهکارهای بی اثر کردن تحریم ها را بر روی صنعت فولاد کشور بررسی کنیم.

صادرات فولاد به کشورهای همسایه

برخی کارشناسان بازار فولاد معتقدند تا پایان سال جاری اهداف صادراتی کشور محقق خواهد شد با این حال برخی نیز معتقدند صادر کنندگان فولاد نیازمند مشوق های صادراتی هستند و با توجه به تحریم ها دولت باید زمینه صادرات فولاد را بیشتر از گذشته برای صادرکنندگان هموار کند.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز، زکریا نائینی در زمینه صادرات فولاد اظهار داشت: سال گذشته حدود ۲۵میلیون تن فولاد در کشور تولید شد و رتبه تولید فولاد کشور نیز به دهم جهان ارتقا پیدا کرد. برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تولید کشور از مرز ۲۸میلیون تن عبور کند.

نائینی ادامه داد: مصرف داخلی کشور حدود ۲۰ میلیون تن خواهد بود که سال گذشته صادرات فولاد کشور از مرز ۶ میلیون تن عبور کرد و امسال نیز قادر به صادرات ۸ تا ۹ میلیون تن خواهیم بود. برای این میزان صادرات با مشکلی روبه‌رو نخواهیم بود و با توجه به آمار ۵ ماه نخست امسال اهداف صادراتی تا هم‌اکنون محقق شده و مشکلی برای صادرات تا پایان سال نخواهیم داشت.

او همچنین با اشاره به این نکته که بهترین گزینه برای صادرات فولاد کشورهای همسایه هستند اظهار کرد: برای صادرات فرامنطقه‌ای نیاز به حمل‌ونقل داریم و از آنجا که ردیابی حمل‌ونقل دریایی برای امریکایی‌ها که پیگیر تحریم ایران هستند به‌راحتی انجام می‌شود، صادرات را با مشکل روبه‌رو می‌کند. این درحالی است حمل‌ونقل زمینی چندان قابل‌ردیابی نیست و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تحریم‌کنندگان این است که حمل‌ونقل زمینی را نمی‌توانند ردیابی کنند. از این‌رو بازارهای منطقه‌ای ایران در زمینه تحریم‌ها قابل‌پیگیری برای امریکایی‌ها نیست و می‌تواند بهترین گزینه برای صادرات به‌شمار رود. برای نمونه عراق از هیچ‌یک از تحریم‌های امریکا پیروی نکرده است.

وی در ادامه بیان داشت: در زمینه صادرات فولاد در منطقه وضعیت به‌نسبت خوب است، برای نمونه شرکت ما برخی ماه‌ها بین ۷۰ تا ۸۰درصد از محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر کرده و در این زمینه با محدودیت‌هایی روبه‌رو نبوده‌ایم.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با توجه به تحریم فلزات ایران از ابتدای اردیبهشت امسال بیان داشت:  از زمانی که امریکا تحریم فولاد، آلومینیوم و مس ایران را تشدید کرد، تاثیر قابل‌توجهی بر صادرات این فلزات نداشته است. به عبارت دیگر براساس آمار ۵ ماه، کاهشی در زمینه صادرات گزارش نشده است.

همچنین تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود، بهترین گزینه برای صادرات فولاد ایران، کشورهای همسایه هستند و باید بیش از پیش به این بازارها توجه کرد.

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر