سیگنال شمش به مقاطع پایین دستی

8 اسفند 1397 12:7

دنیای اقتصاد : بورس کالا در روز گذشته شاهد عرضه 30000 تن بیلت در برابر 71000 تن تقاضای این محصول بود؛‌ این موضوع تا حدی نشان‌دهنده وضعیت فعلی بازار است، تقاضا بیش از دو برابر و نیم عرضه است. بیلت بلوم (۱۵۰×۱۵۰) با عرضه میانگین قیمتی نهایی 40260 ریال در حالی به ثبت رسید که بررسی قیمت نهایی و قیمت پایه،‌ رقابت 7960 ریال را نشان می‌دهد.

سیگنال شمش به مقاطع پایین دستی

در روزهای یکشنبه و دوشنبه  بورس کالا، شاهد عرضه‌های متوالی مقاطع  با میانگین 40000 ریال برای مقاطع I شکل سبک  و قیمت 38800 ریال  برای مقاطع سنگین بودیم،در حالی که روز گذشته بیلت فولادی به‌عنوان ماده اولیه مقاطع فولادی به میزان ۳۰ هزار تن وحتی گرانترازمقاطع در روزهای قبل از آن به فروش رسید که حاوی پیام افزایش قیمت برای بازار مقاطع پایین دست این محصول در روزهای آتی است، اما سوالی که در مطرح می‌شود این است که آیا خریدار عرضه بیلت تولید کنندگان و صنایع پایین دستی هستند یا عده ای با واسطه گری  این محصول را به عنوان تولیدکننده خریده  و آن را با قیمت بالاتر و برای کسب سود و ایجاد  نوسان درجریان عرضه‌  آن را می‌فروشند؟

بازار آهن روز گذشته تا ساعت ۱۲ با آرامش  روند قیمتی خود را سپری کرد ولی پس از آن افزایش قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی درآمد و بازار آرامش خود را با توجه به معاملات بیلت از دست داده  و به التهاب کشیده شد، با گذشت قیمت شمش ازرقم  44000 ریال (+VAT) در بورس این سیگنال را به بازار آزاد داده شد  که سایر کالاها و محصولات پایین دستی از جمله تیرآهن،سپری و نبشی مجوز حرکت به سمت مرز ۵ هزار تومان و حتی رد کردن این مرز را نیز دارند.

بازار پروفیل های بلند آهنی در طی ماه‌های گذشته زیربار جوسازی های روانی، نوسانات زیاد  بدون منطق را تجربه کرده است.روز گذشته هم با این استدلال که قیمت پروفیل باید در برابر بیلت صرفه اقتصادی داشته باشد نیز  دچار افزایش قیمت شد. این بدین معنی است که بیلت در حال ارسال به بازار با روند کنونی معاملات روی حلقه تکرارافزایش افتاده است، رشد قیمت بدون منطقی که حتی ازحیث نظری هم توجیهی ندارند و در واقع بازار مقاطع فولادی حوزه‌های دیگر فولاد را وارد یک سیکل رفت و برگشتی دوطرفه برای افزایش قیمت با توجه به قیمت مواد خام کرده است. عرضه بیلت در بورس کالا در این هفته در حالی به اتمام میرسد که پیش‌بینی می‌شود که  بازار طی یک عکس‌العمل طبیعی، در عرضه‌های مقاطع فولادی درهفته آتی شاهد جهش خواهیم بود، بازار فولاد شبیه به ظرفی است که از افزایش قیمت لبریز شده و در به دنبال چرخه فروش و تقاضای واقعی است. در واقع مبنای خرید مقاطع فولادی و تعیین قیمت محصولات پایین دستی در هفته آینده، عرضه بیلت در سه‌شنبه است.عرضه‌هایی که با این روندهای قیمت‌گذاری، بازار فولاد را وارد سیکل افزایش قیمت نموده است.حال این سوال مطرح است که این روند  قرار است تا چه زمانی بدون فروش و تقاضای واقعی ادامه پیدا کند؟

 به همین منظور برخی خبر از جلسه‌ای در وزارت صمت مبنی بر احتمال صدور بخشنامه‌های کنترلی جدیدی  داده‌اند که احتمالا بروی بازار نظارت‌های بیشتری شود. از سوی دیگر بازاریان و فعالان و تولیدکنندگان صنعت فولاد با انتقاد ازوجود بخشنامه‌های متعدد در این عرصه تلاش‌های زیادی در راستای توجیه دستگاه های دولتی کرده‌اند تا از صدور بخشنامه‌های آنی و دستوری پرهیز شود البته در موارد زیادی این تلاش‌ها نتیجه‌بخش هم بود ولی علیرغم اینکه  بخشنامه‌ها کنار زده شدند اما هنوز چرخه‌های معیوب نیز اصلاح نشده و کماکان مصرف کننده نهایی از این نوسانات و تشنج بازار متضرر خواهد بود.

تجارت آهن اعلام قیمت و فروش محصولات نوردی

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر