همه چیز درباره سپری آهنی

16 دی 1397 14:16 آخرین ویرایش : 22 شهریور 1398

سپری آهنی از زوایای گوناگون در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است که شامل موارد زیر میشود: وزن مخصوص سپری | سایز سپری آهنی | مشخصات سپری| انواع سپری آهنی| ابعاد سپری آهنی

ابعاد سپری آهنی انواع سپری آهنی وزن سپری آهنی

سپری آهنی چیست

سپری آهنی یک مقطع طویل فولادی است که مقطع آن به شکل حرف تی انگلیسی میباشد از این جهت این پروفیل به نامهای مقطع تی شکل ، سپری تی بین مهندسین معروف است . اما در بازار آهن آلات و در بین آهن فروشان و فعالان عرصه آهن آلات به عنوان سپری یا سپری آهنی شناخته میشود. این پروفیل در صنعت به ویژه در صنعت ساختمان دارای کاربرد فراوانی است . سپری آهنی در حقیقت یک مقطع I شکل آهنی است که از میان جان و با خط برش طولی به دو نیم تبدیل شده است البته این روش تولید سپری نیست و در ادامه این مطلب به پروسه تولید آن اشاره کوتاهی میکنیم.

مشخصات سپری آهنی

مشخصات سپری 6 مشخصات سپری 4

انواع سپری آهنی

انواع سپری آهنی موجود در بازار مشتمل بر دو نوع است :

  • پرو فیل سپری آهن فابریک
  • سپری آهنی نوردی

در اینجا هریک از این دسته بندی های فوق را تعریف میکنیم

سپری آهنی فابریک

پروفیل سپری آهنی فابریک یک پروفیل تی شکل است که در یکی از کارخانه های بزرگ فولاد با استفاده از خطوط پیشرفته نورد و با استفاده از شمش یا بیلتهای فولادی پس از طی مراحل نورد به شکل سپری در می آید. این پروفیل دارای تلرانس ابعادی مناسبی بوده و شرایط مربوط به ابعاد و رواداری های مجاز مربوط به مقاطع فولادی را ارضا مینماید.به طوری که ابعاد آن شامل عرض بال و جان و همچنین ضخامت بال و جان این مقطع مطابق جدول اشتال یا همان جدول استاندارد مقاطع آلمانی است. با توجه به این موضوع وزن مخصوص سپری تولید شده نیز مطابق پروفیل جدول اشتال میباشد به طوریکه با استناد به این جدول طراح مقاطع فولادی میتواند با در دست داشتن مدول مقطع و همچنین تنش مجاز آن ظرفیت باربری پروقیل سپری مربوطه را محاسبه نماید.

سپری آهنی نوردی

اما از سوی دیگر با توجه به اینکه سپری آهنی کاربردهای بسیار ویژه ای دارد که این موضوع بیشتر به شکل خاص هندسی این مقطع کارآمد مربوط میشود.لذا به دلایل استفاده زیاد از این مقاطع با ابعاد جدول اشتال مقاطعی با وزن واحد طول کمتر نیز در بازار مصرف میگردد. لذا با استفاده از صنایع نورد کوچک این نیاز بازار برطرف میگردد. به طوریکه سپری های نوردی عموماً به دلیل کاهش ضخامت بال و جان مقطع سبکتری به دست می آید . این نوع سپری عموماً در جایی استفاده میشود که از سپری باربری خاصی مورد انتظار نیست و ابعاد آن دارای الویت و اهمیت بیشتری است.
ساخت شاسی های آهنی ، ساپورت های نگه دارنده و مواردی از این دست را میتوان به عنوان کاربردهای این سپری های نوردی دانست.

ابعاد سپری آهنی

در جدول اشتال از استاندارد دین آلمان (DIN) برای سپری آهنی از سایز۳ (۳۰ میلیمتر) تا سپری آهنی سایز ۱۴ (۱۴۰میلیمتر) تعریف شده است. بر اساس جدول اشتال(استاندارد فولاد آلمان) ارتفاع جان سپری آهنی از پشت بال تا انتهای جان برابر سایز سپری (یا نمره سپری) و مساوی با عرض بال سپری است. برای درک بهتر موضوع جدول اشتال در صفحه مربوط به سپری را در زیر آورده ایم که میتوانید ابعاد سپری آهنی را در آن ببنید.

ابعاد سپری 4 ابعاد سپری 6 ابعاد سپری آهنی

مشخصات سپری آهنی

در جدول اشتال از استاندارد دین آلمان (DIN) برای سپری آهنی از سایز۳ (۳۰ میلیمتر) تا سپری آهنی سایز ۱۴ (۱۴۰میلیمتر) تعریف شده است. بر اساس جدول اشتال(استاندارد فولاد آلمان) ارتفاع جان سپری آهنی از پشت بال تا انتهای جان برابر سایز(یا نمره) آن و مساوی با عرض بال سپری است.

مشخصات انواع سپری آهنی را جهت سهولت در بررسی به صورت جدول زیر خلاصه کرده ایم که به راحتی میتوانید براساس نمره سپری و یا سایز آن مشخصات سپری مورد نظر خود را بیابید.

جدول مشخصات سپری آهنی
شرح عرض بال b
mm
ارتفاع تیغه(جان)
b
ضخامت بال
mm
ضخامت جان
mm
سپری نمره 3 30 30 3 3
سپری نمره 4 40 40 4 4
سپری نمره 5 50 50 5 5
سپری نمره 6 60 60 6 6

وزن مخصوص سپری

در بسیاری موارد شنیده ایم که به جای به کارگیری عبارت وزن واحد طول از عبارت وزن مخصوص استفاده میگردد. در صورتی که این مورد که عبارت وزن مخصوص برای استفاده در موارد حجمی است . از آنجا که برای مقاطع فولادی وزن واحد طول ملاک و معیار اندازه گیری میباشدو لذا به جای استفاده از وزن مخصوص سپری بهتر است از عبارت وزن واحد طول آن استفاده کنیم.

تولید سپری آهنی

پروفیل های سپری با استفاده از پروسه نورد گرم تولید میشوند. بدین صورت که ابتدا با استفاده از کوره، مواد اولیه حرارت دهی شده و به مرحله نرم شدن می رسند. مقطع فولادی که به عنوان ماده اولیه تولید سپری مصرف میشوند پس از کوره وارد پروسه نورد و شکل دهی میشود. این مقطع با حرکت های مستمر و یا رفت و برگشتی از درون دروازه هایی که با غلتکهای مربوطه شکل دهی سرانجام به مقطع T شکل سپری تبدیل میشوند.این پروسه با سایز نمودن سپری ها و عبور از غلتکهای مخصوص موج گیری میشود تا محصول نهایی در انتهای خط تولید بدون اشکال وارد بازار شود. و پروفیل ها در انتها با تعداد مشخص بر اساس وزن درخواستی مشتری بسته بندی میشوند.
عکس آهن سپری کارخانه تولید سپری آهنی

وزن سپری آهنی

همانطور که گفتیم سپری های آهنی غیر فابریک که در اینجا سپری نوردی هم میگوییم وزن کمتری نسبت به سپری های آهنی فابریک دارند و این کاهش وزن نیز به دلیل کاهش ضخامت بال و جان این پروفیل است.لذا در جداول زیر به هر یک از انواع سپری آهنی جداگانه پرداخته ایم. در جدول اول بر اساس وزن سپری های فابریک و یا وزن پروفیل سپری مطابق جدول اشتال است.
جدول وزن پروفیل سپری آهنی فابریک
شرح وزن مخصوص سپری(واحد طول)
وزن هر شاخه سپری
وزن سپری 3
1/77 10/62
وزن سپری 4
2/96 17/76
وزن سپری 5
4/44 26/64
وزن سپری 6
6/23 37/38
اما حالا در جدول زیر وزن پروفیل سپری نوردی را مورد بررسی قرار میدهیم
جدول وزن پروفیل سپری آهنی نوردی
شرح وزن مخصوص سپری(واحد طول)
وزن هر شاخه سپری
وزن سپری 3
1/67 10/00
وزن سپری 4
2/50 15/00
وزن سپری 5
3/50 21/00
وزن سپری 6
4/33 26/00


قیمت سپری آهنی


کاربرد سپری در ساختمان چیست ؟

سپری آهنی به واسطه شکل منحصر به فردی که دارد به غیر از استفاده در ساخت درب و پنجره کاربرد های یسیار زیاد دیگری نیزدارد که در اینجا به بعضی از آنها اشاره میکنیم:

برپایی زیرسازی های فلزی:

  • سپری های آهنی در زیرسازی های ساختمانی دارای کاربرد زیادی هستند . به ویژه در مواردی که بار اعمال شده به سیستم باربر زیاد باشد.به عنوان مثال در زیر سازی نماهای بتنی در نقاطی که جزییات اجرایی نمای سنگی پیچیده می شود جهت حفظ پایداری نمای سنگی و یکپارچه ساختن آن با سازه اصلی از زیرسازی استفاده میشود.در این زیرسازی علاوه بر نبشی و قوطی جهت جوش پذیری بهتر نسبت به پروفیل قوطی در کناره ها از نبشی و در میانه ها از سپری های آهنی استفاده میشود.
  • یکی دیگر از جنبه های استفاده از سپری آهنی در نماکاری خشک (یا خشکه چینی) است. نما کاری خشک عبارت است اجرای نماکاری سنگ بدون استفاده از ملات ماسه و سیمان.در این نوع نما ابتدا با استفاده از آهن آلات زیرسازی فلزی و شاسی کشی انجام میشود سپس سنگهای پلاک با استفاده از جزئیات اجرایی ارائه شده بر روی این شاسی فلزی مستقر میگردد.عمدتا نماکاری های ایستگاههای مترو در شهر تهران با استفاده از این روش انجام شده است

استفاده از سپری برای سقفهای نورگذر

در اجرای سقفهایی که بایستی از آن نور عبور کند مثل سقف پاسیوها،گلخانه ها و مکانهایی از این دست ، از سپری آهنی جهت نشیمن مناسب برای قرارگیری تایل های گذردهنده نور استفاده میشود.استفاده از سپری آهنی به عنوان پروفیل اصلی باربر در این موارد به اقتصاد کار کمک میکند زیرا با استفاده از سپری آهنی در زیرسازی، پروفیل های کمکی دیگر مثل سپری آلومنیومی و ...حذف شده و باعث ارزان تر تمام شدن کار میشود.یکی دیگر از مزایای سپری آهنی در این نوع سقفها به دلیل خواص فیزیکی آهن غیر از جوشکاری آسان و ارزان و برقراری اتصال مناسب سپری ها به یکدیگر این است که میتوان با نورد سرد پروفیل سپری آهنی فرمی مناسب به آن داد که از این روش میتوان سقفهای دایروی برپا ساخت و با استفاده از ورقهای پلی کربنات رنگی جلوه مناسبی به این این نوع سقفها بخشید.

استفاده از سپری در سقف کاذب باربر:

یکی دیگر از مواردمصرف سپری آهنی برای سقف های کاذب است. در بعضی از مکانها برای جلوه زیباتر سقف و در عین پایداری و دوام آن از سپری های آهنی به عنوان عضو سازه ای باربر در این سقف ها استفاده میشود .این امر به دلیل شکل ظاهری سپری و مقاومت خمشی مناسب آن می باشد.طوری که با قراردادن سپری ها با فواصل یکسان و قراردادن کاشی و یا موزاییک در بین آنها و روکش ملات ماسه و سیمان پشت آن علاوه بر پایایی، در برابر رطوبت نیز دارای مقاومت خوبی نسبت به ملات گچ است که در مکانهای مرطوب گزینه مناسبی نیست.در این روش برای دهانه های کم و بارگذاری سبک بر روی آن از سپری ۳ و برای دهانه های بیشتر و یا بارگذاری سنگینتر از سپری ۴ استفاده میشود.از این روش در سنگکاری در قسمتهای بیرونی ساختمان در زیر کنسول ها نیز استفاده میشود.

 پروفیل سپری آهن
سقف کاذب با سپری آهنی

استفاده از سپری در کلاف بندی دیوارهای بنایی (وال پست):

در ساختمان سازی به خصوص در نواحی لرزه خیز کلیه جزییات اجرایی می­بایست بر مبنای آیین نامه های طراحی انجام شود.از اینرو در استاندارد۲۸۰۰ یا همان آیین نامه طراحی ساخمانهای مقاوم در برابر زلزله ویرایش چهارم در فصل هفتم دیوارهای یک سازه اعم از باربر و غیر باربر باید در هندسه دارای ضوابطی باشند که در زمان وقوع زلزله پایداری آنها دچار خدشه نگردد. از این رو دیوارها بایستی ضوابط اجرایی آیین نامه ۲۸۰۰ را در بند ۷-۳ که در آن به جزییات اجرایی بازشوها درون دیوار پرداخته است را ارضا کنند . دیوارها باید در ارتفاع و همچنین طول(به خصوص در کنار بازشوهای درب و پنجره) به وسیله کلافهای فولادی و یا بتنی مهار گردند. چون استفاده از کلافهای بتنی عملیات اجرایی را کند میکند و دارای جزییات بیشتری است. پروفیلهای فلزی جهت سهولت اجرا از کاربرد بیشتری برخوردار هستند. پروفیلهایی مثل سپری که به دلیل شکل خاص خود میتوانند به عنوان یک پروفیل مناسب در این مورد به کار گرفته شوند. بدین ترتیب با استفاده از از پروفیل سپری و ثابت نمودن آن در بالا و پایین بستر مناسبی برای مهار دیوارهای آجری و یا بلوکهای ماسه سیمانی ایجاد میشود.

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر
علیزاده
آیا سپری 8 یا 10 هم موجود هست؟