زیر ساخت های رسیدن به انقلاب معدنی

8 مهر 1398 15:15 آخرین ویرایش : 9 مهر 1398

در این مقاله ر اهکارهای برای ایجادزیر ساختهابرای انقلاب مدنی ازسوی ریس انجمن سنگ اهن ایران ارایه میگرددتا از خام فروشی مواد معدنی وارزان فروشی پرهیز گردد...

زیر ساخت های رسیدن به انقلاب معدنی در حالی که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از انقلاب معدنی و به کارگیری و فعال سازی معادن کوچک خبر داده است؛ فعالان و کارشناسان حوزه معدن به رغم تائید این سیاست های دولت نسبت به تعطیلی معادن در نتیجه دستورالعمل های مخرب حواشی این سیاست گذاری ها هشدار می دهند.
به عقیده فعالان معدنی صنایع معدنی نه تنها با تحریم های خارجی بلکه با تحریم های داخلی نیز مواجه است. علاوه بر اینکه از سرمایه گذاری های خارجی در کشور خبری نیست بسیاری از قوانین ضد تولید نیز وجود دارد که تلاشی برای اصلاح آنها صورت نمی گیرد.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران، مهرداد اکبریان در این رابطه گفت: با توجه به تاکید وزارت صنعت مبنی بر توسعه زنجیره فولاد، اما متاسفانه هم صدایی در توسعه این بخش شنیده نمی شود. کوچک سازی بازارهای صادرات مغایرت با تحول در زنجیره فعالیت های معدنی از اکتشاف تا تولید دارد. در حال حاضر شرکت های معدنی تولید گندله و کنسانتره سازی دولتی و نیمه دولتی با بخشنامه های دولت به مشکل جدی برخورد کرده اند که باعث توقف در صادرات این محصولات و خروج تدریجی از بازارهای هدف شده است.
به گفته او بخش عمده ای از بازار صادرات در دست شرکت های بزرگ است نه شرکت های متوسط و کوچک؛ بنابراین بزرگترین چالش پیش رو در بخش تولیدات معدنی است که رویکرد دولت با هدف تامین نیاز داخل، موجب فروپاشی بازارهای مقصد می شود.
رئیس انجمن سنگ آهن در ادامه گفت: دخالت دولت درزمینه حفظ منافع و منابع ملی اگر تنها برای حفظ منافع بخشی محدودی نباشد جای گلایه ندارد، در واقع نباید یک بخش قربانی ثبات و حفظ بخش های دیگر شود در حالی که با این نوع سیاست گذاری ها رسماَ این اتفاق خواهد افتاد. باید منافع همه زنجیره فولاد سازی محفوظ باشد.
اکبریان با تاکید بر این نکته که صنایع فولاد سازی کشور برای تولید شمش توان بالایی ندارد افزود: اگر طبق سیاست دولت همه کنسانتره و سنگ آهن تبدیل به شمش فولاد شود نه در داخل مصرف زیادی دارد نه با توجه به تحریم ها توان فروش به بازارهای جهانی وجود دارد. پس این تولیدات نمی توانند درمسیر انقلاب معدنی تاثیرگذار باشند.
اکبریان در ادامه بر تبعات منفی افزایش عرضه نسبت به تقاضای محصولات معدنی در بازار تأکید کرد و گفت: در صورت تداوم این برنامه نرخ افزایش میزان عرضه باعث کاهش قیمت ها خواهد شد و این اقدام دستاوردی جز خام فروشی و ارزان فروشی نخواهد داشت.
مهرداد اکبریان همچنین تأکید کرد: برای انقلاب معدنی باید زیرساخت ها فراهم شود و در صورت تکمیل این فرایند می توان به آینده بخش معدن امیدوار شد.

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر