علل رکود در بازار فولاد

17 مهر 1398 15:48 آخرین ویرایش : 17 مهر 1398

به طور کلی بازار فولاد چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور به ویژه در حوزه آسیایی ضعیف و بی رمق و شاهد روند کاهشی بوده است. به دلیل جنگ اقتصادی و تعرفه ای که بین چین و آمریکا در جریان است قیمت ها در بازار جهانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا کرده است.

علل رکود در بازار فولاد

قیمت های پیشنهاد شده در حوزه میلگرد آجدار در مبادی مختلف داخلی غالبا ثابت بوده است. با وجود اینکه انجام معاملات و اعمال تخفیفات اکثرا به صورت توافقی انجام شده؛ مانند روزهای قبل معاملات بازار فولاد همچنان بی رونق گزارش می شود.

;به طور کلی بازار فولاد چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور به ویژه در حوزه آسیایی ضعیف و بی رمق و شاهد روند کاهشی بوده است. به دلیل جنگ اقتصادی و تعرفه ای که بین چین و آمریکا در جریان است قیمت ها در بازار جهانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا کرده است.

بنابراین اکثر کشورهای توسعه یافته ترجیح می دهند مواد اولیه را با قیمت و ارزش افزوده پایین وارد کنند و از خرید محصولات نهایی کارخانجات خارجی خودداری می کنند و با این شیوه سعی دارند به نوعی از صنایع داخلی کشور خود حمایت کرده و از خروج ارز از کشورشان به منظور واردات محصولات نهایی جلوگیری کنند.

با وجود افزایش قابل توجه ظرفیت تولید فولاد در چند سال اخیر،آینده بازار فولاد ایران نسبت به آینده بازارهای جهانی تیره تر پیش بینی شده و مثبت ارزیابی نمی شود. بازار فولاد ایران به جز موضوع رکود بازارهای جهانی و کاهش تقاضا برای محصولات نهایی فولاد با مشکلات دیگری چون کاهش ساخت و ساز در داخل کشور و تحریم های اقتصادی و صادراتی آمریکا نیز مواجه است.

علاوه بر این ها بازارهای جهانی از مواد اولیه فولاد ایران استقبال می کنند که کمترین تولید ارزش افزوده را داراست و در بازار داخلی هم توانایی جذب و متوازن سازی خرید این مواد اولیه از بازار داخلی وجود ندارد این موضوع نیز موجب خروج و پایان یافتن مواد اولیه و معدنی تجدید ناپذیر کشورمان شده که در حال حاضر راه حلی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است.

بنابراین می توان علل ضعف بخش خصوصی در زمینه صادرات را تحریم های اقتصادی و صادراتی، سیاست های دیگر کشور ها درجلوگیری از واردات محصولات نهایی، ناتوایی در بازاریابی و در نتیجه عدم ورود به بازارهای بزرگتر، ضعف صنفی و رقابت های منفی درون گروهی در کشور دانست.

در این میان کارشناسان نظرات متفاوتی دارند برخی با سیاست های تنظیم بازار دولت موافق هستند و این قوانین را برای ادامه اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها ضروری می دانند و برخی دیگر همین سیاست ها را از عوامل ضعف فعالیتی بخش خصوصی و صادرات می دانند.

با این حال کشور با وجود تحریم های سخت گیرانه در شرایط بسیار سختی قرار گرفته و اگر بخواهیم در این موقعیت نیمه پر لیوان را ببینیم باید بگوییم این شرایط می تواند موجب بهبود خوداتکایی به توان تولید داخلی کشور و استفاده از خلاقیت های بومی در جهت بهتر شدن شرایط و رونق دوباره بازار فولاد باشد.

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر