خطر پایان ذخایر سنگ‌آهن ایران

16 شهریور 1398 18:27

با توجه به آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده سازمان ایمیدرو که در آغاز سال جاری درباره مطالعات طرح جامع فولاد ایران اعلام شد، جلال آقا بابا مدیر امور مهندسی و نظارت ذوب‌آهن اصفهان ابراز نگرانی و اعلام کرد: ذخایر کشف‌شده سنگ‌آهن ایران در سال 1418 به پایان خواهد رسید.

خطر پایان ذخایر سنگ‌آهن ایران   تجارت آهن مرکز فروش محصولات نوردی
مهندس آقا بابا همچنین تأمین سنگ‌آهن برای ذوب‌آهن اصفهان را پراهمیت خواند و اضافه کرد: معادن جزء انفال بوده و از طرفی همانند منابع آب نیستند که امید به جایگزینی آن با افزایش بارندگی سالانه داشته باشیم و از این حیث بحران مواد معدنی در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.
او همچنین با توجه به فقر کشور از نظر وجود منابع سنگ‌آهن؛ صادر کردن سنگ معدن که فلزی استراتژیک است را خلاف آینده‌نگری دانست. او درستی پیش‌بینی اتمام منابع داخلی سنگ‌آهن و تبدیل‌شدن واردکننده شدن ایران که توسط سازمان ایمیدرو انجام‌شده را بسیار جدی و نزدیک به واقعیت ارزیابی نمود.
مهندس آقا بابا همچنین تصریح کرد: علاوه بر ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴ در طرح جامع فولاد، طرح‌های دیگری از قبیل مجتمع فولاد ۱۰ میلیون تنی در سواحل چابهار نیز به‌صورت جدی در حال پیگیری است که در صورت تحقق، نرخ مصرف سنگ‌آهن را افزایش خواهد داد.
او در ادامه افزود: اخیراً در برخی گزارشات به‌منظور توجیه صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره مشاهده می‌شود که از توازن ظرفیت معادن سنگ‌آهن با نیازهای آتی کشور سخن به میان آمده است که با واقعیت‌های منعکس‌شده در گزارش سازمان ایمیدرو تناقض دارد.
در ادامه مدیر امور مهندسی و نظارت ذوب‌آهن اصفهان در خصوص میزان مصرف انرژی در صنعت فولاد اظهار کرد: صنعت فولاد پیشرفت قابل‌توجهی در کاهش مصارف انرژی داشته است. بر اساس گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد میانگین مصرف انرژی ویژه از حدود 50 گیگا ژول بر تن فولاد در سال ۱۹۶۰ به حدود 20 گیگا ژول بر تن فولاد در سال ۲۰۱۸ کاهش‌یافته است و خوشبختانه ذوب‌آهن اصفهان نیز هم‌اکنون در همین محدوده مصرف انرژی ویژه قرار دارد. 
وی اضافه کرد: ظرفیت نصب‌شده کارگاه‌های ذوب‌آهن اصفهان، با انجام فعالیت‌های بهبود، توان تولید سالانه حدود 4 میلیون تن فولاد مذاب را دارا است و بر اساس سیاست‌گذاری‌های کلان شرکت، توسعه‌های فراتر از ۴ میلیون تن در سواحل جنوبی مدنظر خواهد بود.
جلال آقا بابا همچنین گفت: برای سال جاری، تولید سه میلیون و 50 هزار تن چدن مذاب برای شرکت برنامه‌ریزی‌شده و در سال 1401 نیز رسیدن به 4 میلیون تن فولاد مذاب با استفاده از تجهیزات زیر سقفی موجود و انجام پروژه‌های بهبود هدف‌گذاری شده است.

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر