خام فروشی یا ظرفیت خالی فولادسازان

25 شهریور 1398 17:13 آخرین ویرایش : 25 شهریور 1398

در این خبر صحبتهای دبیر انجمن سنگ آهن کشور را در پاسخ به مقدار صادرات سنگ آهن به صورت خام را مورد بحث قرار میدهیم ایشان حجم صادرات را در قبال مصرف داخلی به دلیل ظرفیت های خالی فولاد سازان ناچیزمیداند.

قیمت میلگرد
 دبیر انجمن سنگ آهن کشور، سعید عسکر زاده، در پاسخ به میزان خام فروشی سنگ آهن در سال 98 و ظرفیت خالی فولادسازان در این سال اظهار داشت: موضوع ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تولید فولاد موضوع مورد توجه همه فعالان کسب و کار این حوزه است. شک نداشته باشید تمام تلاش کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند به این علت است تا سنگ آهن صادر شده به خارج از کشور ارزش افزوده بالاتری برای کشور به وجود آورد . به همین دلیل به نظر می رسد این مسئله بیشتر موضوعات رسانه ای و جریان های پوپولیستی است که در نظر دارد تا از فضای به وجود آمده در کسب و کار سنگ آهن در دنیا بهره برده و کار را برای معادن سنگ آهن دشوار نماید.
وی در ادامه اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این بوده است که در شرایط مناسب بازارهای جهانی به مجموعه دست اندرکاران دولت متذکر شویم که این فرصت یک فرصت کاملا محدود و کوتاهی خواهد بود. فرصتی که باید از آن حد اکثر استفاده می شد تا معادن توسعه یابد، تلاش شد تا این فرصت در یک فرآیند جذب سرمایه توسط معادن دیده شود ، اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و طرح مباحثی چون عدم تولید ظرفیت فولاد سازان مانع از آن شد.دبیر انجمن سنگ آهن کشورتاکید کرد: در حالی حداقل 75 درصد ظرفیت فولادسازان در حال استفاده است که این ظرفیت، نسبتا مناسب بوده و با استانداردها فاصله ندارد. اشکال عمده عدم تولید فولادسازان در تامین سنگ آهن نبود ، اگر شرایط کسب و کار برای تحریک تقاضای خارجی برای محصولات فولادی و همینطور تسهیل صادرات اتفاق می افتاد قطعا مجموعه فولادی می توانستند تولید خود را افزایش دهند و کمبود سنگ آهن نیز از این جهت وجود نداشت.
 وی بیان داشت: برخی از مشتریان عمده سنگ آهن اشتباه عمل کردند و به دنبال تامین سنگ آهن به روش های غیر کارشناسی بودند. این شیوه باعث شد تا تبلیغات غیر واقعی صورت بگیرد. واقعیت این است که اگر این مشتریان تعهدات مالی مرتبط با خرید سنگ آهن را درست عمل می کردند، در هر زمانی که نیاز بود به اندازه کافی سنگ آهن در اختیارشان قرار می گرفت. این موضوع اصلا پذیرفتنی نیست که سنگ آهن کشور در حالی صادر می شود که در کشور نیاز به این ماده معدنی وجود دارد.عسکرزاده همچنین میزان خام فروشی سنگ آهن سال 98 تا پایان مرداد ماه سال جاری را اعلام و بیان داشت: در پنج ماهه اول سال جاری صنعت سنگ آهن حدود 8 میلیون تن صادرات داشته که از این 8 میلیون تن حدود 5 میلیون تن سنگ هایی بوده که نیاز فرآیند فولادسازی کشور نبود. در شرایطی که قیمت جهانی افزایش پیدا می کند، بعضا سنگ آهنی که مورد نیاز صنعت فولاد کشور نیست و صرفا در زنجیره تولید سیمان از آن استفاده می شود برای دنیا جذاب شده و صادر می شوند. این مسئله ربطی به خام فروشی سنگ آهن ندارد. در نتیجه حدود 3 میلیون تن صادر شده که این عدد با نسبت تولید سالانه 80 میلیون تن سنگ آهن کشور قابل بحث نیست. ( کمتر از 10 درصد صادر شده ( وی در ادامه تاکید کرد: مجموعه های فولادی کشور مشکل سنگ آهن نداشته و ندارند. 
حداقل در شرایط فعلی این توازن برقرار نیست. یعنی میزان تولید سنگ آهن کشور بسیار بیشتر از میزان مصرفش در داخل کشور است. خیلی از معادن کشور در حال حاضر تولید ندارند. در سال 94 با کاهش قیمت سنگ آهن به صورت جهانی و محدودیت صادرات برای شرکت ها، فضایی ایجاد شد که براساس آمار رسمی حداقل 10 هزار نفر شاغل در معادن کشور بیکار و 150 معدن به تعطیلی کشیده شد. معدنی که تعطیل می شود به سادگی به چرخه تولید باز نمی گردد. عسکرزاده در پایان سخنان خود متذکر شد: ما فعالین صنعت سنگ آهن هیچ مشکلی با مجموعه فولاد سازان کشور نداریم. همه فولاد سازان با مجموعه معادن سنگ آهن و صنایع معدنی ، مجموعه ای یکپارچه هستند که با هم می توانند مشکلاتشان را حل کنند به شرطی که دولت در این امور ورود نکند . 

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر