جایگزینی بازار فولاد ایران با چین؟

4 مهر 1398 13:6 آخرین ویرایش : 4 مهر 1398

در این تحلیل تهدید ها و فرصت های تبعات جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا را در بازار فولاد بررسی میکنیم. اینکه چگونه کاهش واردات فولاد آمریکا از چین میتواند بر بازار فولاد ایران تاثیر بگذارد . ادامه مطلب را بخوانید...

تحلیل بازار فولاد ایران این روزها جنگ تجاری امریکا و چین داغ است و به اوج خود رسیده است. این جنگ تجاری بر بازار و اقتصاد بسیاری از کشورهای دیگر هم تاثیر گذار بوده است. تا آنجایی که صادرات فولاد ایران نیز مستثنا نبوده و تحت تاثیر این جنگ تجاری قرار گرفته است.
چین همواره رقیب سرسخت تجاری امریکا محسوب می شد اما پس از به ریاست جمهوری رسیدن دونالد ترامپ این رقابت اقتصادی جدی تر شد.
مدتی است که جنگ تجاری چین و امریکا وارد مرحله جدیدی شده است و هر یک از آنها سیاست خاصی را علیه دیگری در پیش  می گیرد. مدتی قبل واردات فولاد از چین از طرف امریکا ممنوع اعلام شد. این رویکردی است که از نظر برخی کارشناسان می تواند فروش فولاد ایران که قبل از  تحریم چین از طرف امریکا تحریم شده بود را تحت تاثیر قرار دهد. به عقیده این کارشناسان از انجایی که فولاد چین نمی تواند به امریکا صادر شود بنابراین یکی از بازارهای هدف چین بازار ایران خواهد بود و از انجایی که فولاد چین از فولاد ایران ارزان تر است و همینطور احتمال دامپینگ چینی ها در بازار فولاد، به بازار فولاد ایران از دو سو آسیب خواهد زد . اول به صورت تحت الشعاع قرار دادن تولید داخل به جهت عرضه محصولات ارزان تر و از سوی دیگر به دلیل تصرف بازارهای خارجی و کاهش تقاضا برای بازارهای هدف صادرات کشور.
محمد حسن نژاد، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص تحریم فولاد چین توسط امریکا و در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نیروی کار ارزان تر در چین احتمال جایگزینی بازار فولاد ایران با بازار فولاد چین وجود دارد یا خیر ؟ گفت: مساله از چند بُعد قابل بررسی است. هنگامی که دو قدرت بزرگ اقتصادی با یکدیگر درگیر می‌شوند، رشد اقتصادی جهانی کاهش می‌یابد و به تبع آن، تقاضای کل هم نزول پیدا می‌کند و ما نیز در این کاهش تقاضا سهیم خواهیم بود و بدون تردید متضرر خواهیم شد، اما از طرف دیگر زمانی که چین و آمریکا با هم درگیر می‌شوند و بازارها را از دست می‌دهند، شاید فضا برای صادرات یا واردات ایران بهتر شود.
وی ادامه داد: در بُعد دیگر باید توجه داشت که نیروی کار ارزان در چین مساله‌ای است که مربوط به گذشته است و امروز چنین چیزی مطرح نیست، بلکه آن‌ها از صرفه‌جویی به مقیاس استفاده می‌کنند. در چین هزینه انرژی و دستمزدها بالاست و ارزان‌تر بودن فولاد چینی نسبت به فولاد ایرانی ربطی به نیروی کار ارزان‌تر ندارد .
تحلیل بازار آهن و فولاد
او همچنین تأکید کرد: اینکه فولاد ایران گران‌تر از فولاد چین است به دلیل آن است که ایران فولاد را از گندله می‌سازد درحالی‌که چینی‌ها فولادشان را از آهن قراضه تولید می‌کنند، به همین جهت قیمت فولاد مبارکه در بازار جهانی بالاتر از فولاد چین است و کیفیت بالاتری هم دارد.
حسن نژاد همچنین بیان کرد: ارزان‌تر بودن فولاد چین نسبت به ایران مربوط به کیفیت آن است و ربطی به ارزان‌تر بودن نیروی کار ندارد و اتفاقاً حقوق و دستمزد در چین بالاتر از ایران است. با توجه به رشد اقتصادی بالا در چین، تقاضای کل افزایش یافته و تقاضا برای نیروی کار هم بالا رفته و در نهایت دستمزدها به نسبت گذشته به مراتب بالاتر است.
او در پایان افزود: اینکه فکر کنیم چون فولاد چین توسط آمریکا تحریم شده پس آن‌ها جایگزین بازار غیررسمی ایران در دوران تحریم خواهند شد، تصور اشتباهی است زیرا تا حد قابل توجهی جنس، قیمت و حتی کارآیی این دو فولاد از هم متفاوت است و هرکدام مشتری خود را دارند

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر