افزایش تقاضای فولاد در بورس

7 مهر 1398 9:36

در شرایطی که بازارهایی همچون صنایع پتروشیمی شاهد رشد حجم معاملات در این روزها بوده است، می توان انتظار داشت که بازار فولاد نیز شاهد تغییراتی از این قبیل باشد و از حالت ثبات خارج شود ....

افزایش تقاضای فولاد در بورس


آنچه که مهم ترین فاکتور در افزایش یا کاهش قیمت محصولات  است :نوسان میزان عرضه محصولات در مقابل میزان حجم تقاضای بازار است. در حال حاضر عرضه فولاد در بازار به میزان کافی است در نتیجه اگر برخی از محصولات خاص را نادیده بگیریم می توانیم بگوییم روند عرضه در این بازار تغییری نداشته است.

 با این حال به جز حجم عرضه باید به قیمت های پیشنهادی نیز توجه کرد. در بازار داخلی؛ معاملات انجام شده در بورس کالا و نرخ کشف شده یکی از معیارهای مهم است .یعنی در زمانی که قیمت ها در بورس با افزایش مواجه می شود؛ باید این احتمال را هم در نظر بگیریم که با این  وجود قیمت ها در بازار داخلی نیز افزایش پیدا می کند.

 اگر بخواهیم به طور دقیق تر بیان کنیم باید بگوییم :قیمت تمام شده محصولات در بورس به اضافه هزینه حمل  نقل و همچنین مالیات بر ارزش افزوده، برای خریداری که احتمالا خود فروشنده ای در بازار داخلی است قیمتی باشد ،که کمتر از آن برای این معامله گر همراه با ضرر خواهد بود. در نتیجه در برابر کاهش قیمت فروش به شدت مقاومت می کند. هرچند که در برخی بازه های زمانی شاهد این بوده ایم که قیمت تمام شده محصولات در بورس حتی بالاتر از نرخ های معاملاتی در بازارهای داخلی هم بوده که این جزء موارد نادر است.

می توان گفت شاید بازار فولاد با وجود  برخی  محرک ها به صورت مقطعی از شرایط ثبات نرخ خارج می شوند، ولی این امر به معنی افزایش ناگهانی و غیر منتظره قیمت ها در بازار داخلی نخواهد بود، هرچند که می تواند به عنوان محرکی برای تقاضای بیشتر منجر شود. با این حال نباید برای بازار فولاد پیش داوری کرد و چنین احتمالاتی تنها درحد گمانه زنی است. با این حال نباید این موارد را نادیده گرفت و پنداشت که هیچ تاثیری در بازار فولاد نخواهد داشت.

ازطرف دیگر فرا رسیدن ایام مذهبی اربعین ، نه تنها بر میزان فعالیت فعالان بازار تاثیر خواهد گذاشت ، بلکه موجب محدودیت های حمل و نقل و احتمالا کاهش تقاضا در بازار عراق می شود که همین امر خود به عنوان کاهنده قیمت در بازار فولاد عمل می کند و حتی پتانسیل رشد قیمت ها در روزهای آتی را تحت تاثر خود قرار می دهد.

از این رو با در نظر گرفتن وضعیت معاملات در اواسط این هفته بهتر و دقیق تر می توان  اوضاع بازار را تحلیل کرد .

نظر خود را به ما بگویید

ارسال نظر